Monday, December 14, 2015

The Dawn

Assalamualaikum dan hai.

Ade kajian yang mendapati bahawa kemalasan adalah sebahagian tingkah laku seseorang individu yang bergelar remaja sahaja. Maaf, remaja sahaja bukan dewasa.

So, dont feel horrible too because that research also found that is not part of teen's bad behaviour. So, hal ini bermakna as we grow up, that behaviour akan beransur hilang. Itu pun kalau dah dewase, takde sisa remaja, ataupun well maybe as an adult you realise that tidur is not good dan banyak banyak banyak sangat sangat tanggungjawab yang kena settle yang tak settle settle lagi tu. You only  need to tidur bila letih sahaja.

Sebagai seorang yang normal, i do admit that i did experience to have that kamalasan in myself when i use to be as a teen.

Bila dah besar ni, sekali bangun lamabt ini telah mengakibatkan aku tergendala bermacam aktiviti yang bole buat. Ok fine aku bukan mak orang atau bini orang. So, kalau bangun tu buat kerja sendiri la takde nak prepare breakfast untuk sesiapa. Tapi aktiviti sihat, seperti solat sunat before subuh, mengaji, joging atau work out, baca buku at least setengah jam atau suku jam, iron baju, kemas katil, tak pun prepare breakfast untuk diri sendiri. Ini bukan tentang disiplin. Tapi gaya hidup sihat.

Ape jadah aku kaitkan tidur dan gaya hidup sihat.


Sebabnya, hurm this is deep deep. Hal n ibarat kalau hilang pensel habis lah hidup ko kelak.

Biasenye bangun pagi aku akan plan ape aku nak buat. Nak nak kalau nak ke bandar besar yang ada trafik jem sso, memang aku plan. Memang aku plan ar. Why to avoid super heavy traffic jem and of course nak dapat parking cun.

Selain tu jugak, in case aku bangun terlambat sikit. So, aku prepare baju lambat, aku tak dapat baca buku. Aku tak bawak bekal. Tak sempat makan bagai. Rase rugi mandi lambat dan sebagainya.

Disebabkan plan aku ranap, boleh bikin aku stress. Stress tau bile in case lupe nak basuh baju. Maybe masukkan dalam washing machine pukul 6 pagi, then settle dalam dekat pukul 7 boleh sempat sidai. But what if kalau tak sempat?

Baju yang kite nak pakai tak dapat. Buatnya ade baju yang kite selalu anggap baju itu baju lucky and kita confident untuk pakai. So how kalau tak dapat? Huhu

Dulu aku ade sindrom tu. But then, as i grow up, aku banyak sedar meme banyak bende mampu berlaku dan aku kene bertenang. Nak nak i did experience sindrom of sleepwalk masa zaman belajar kat IPT dulu dek letih sangat assignment bertimbun kelas padat leih padat dari tin sardin. Tu pasal tidoq berjalan dek overthinking. Huhu seram diri dowh.

Cuba tidak blame sesiapa dan sebagainya. Ever heard, bunga boleh berhenti berkembang, malam boleh pudar, sungai boleh cetek, laut boleh kering, macam tu la jugak dengan perasaan, bila-bila boleh hilang. Tapi bukan sebab perasaan yang hilang dari mane-mane pihak. Itu semua kehendak Tuhan. Eh pulak. Yela, bukan salah tidur lambat, atau terlebih atau dehidrasi so proses meneran dalam toilet ambil masa dan beri kesan pada tempoh masa fasa persiapan diri. Huhu itu semua kerja Tuhan. Bukan salah kau, kau dan kau. Bukan salah Najib atau Rosmah. Eh.

AKAN TETAPI

Walaupun aku dah boleh belajar redha dan bertenang if in case tak semua plan menjadi dan boleh jadi rileks brader. Aku tetap mengecam perbuatan orang yang terlajak tidur.

Ok, kau bace situasi ni je la.

Ok, plan nak ke KL. Kuala Lumpur. Huhu of course la traffic jem mak kau. So, i did plan like this, kedai bukak pukul 10-11 pagi. Makanya, gerak dalam pukul 9 la.

Kalau gerak pukul 9 kau kena bangun pukul berapa? Kau pandai-pandai la plan.

As a well planner (proudly i am), aku tahu tempoh aku bersiap bagai. So, aku boleh sharp pegang kunci kereta start enjin dan gerak ambik orang pukul 9 depan rumah. Ambil member yang akan accompany aku ler. Breakfast kat rumah je. Lunch kat sane.

And shit happen. Die bangun pukul 8 lebih. Ok fine, aku meme tahu dan sedar kawan aku ni ada sindrom dysania. Tulah tak faham umur boleh beranak pun ade lagi sindrom tu.

Ok fine, pukul 9.30 aku sampai terpacak depan rumah die selak langsir sambil muka pegang bedak. Aku dapat bayangkan nanti fasa die pakai tudung pulak aku kena tunggu. Ok takpe Kely, jangan jadi perempuan emosional rileks ar hari cuti kan bukan ade kerja nak buat ke ape.

Dalam kereta pulak merengek-rengek duk sebut lapar, lapar, lapar. So, singgah kat kawasan R n R. Makan pulak macam shopping, makann pagi helo do you have many option to select? Ini Malaysia ar. Babi.

Sampai KL. Yes i did involve in traffic jem. Yeay tepuk tangan hentak kaki. Babi. Aku yang jadi driver. Babi.

Dan semuanya menjadi lambat, cari parking dan lambat dan lambat. Lambat. Babi.

Ini bukan malas dah. Ini babi. Okey gini. Fikir ar. Kalau kau bangun pagi lambat, solat subuh pun lambat. Kau bukan terlajak tidur bukan juga pemalas, kau babi.

Kalau kau remaja, takpe. Tapi kalau kau mak orang takpun bini orang cuma takde anak lagi. Kau tidur lepas pagi. Kau babi.

Tapi kalau kau single dan kau lepas subuh kau tatau nak tidur balik ke ape sebab kau bujang tapi umur kau bukan remaja tapi kau dah dewasa. Kau pun babi.

Kalau kau gaduh pasal hal benda kecik bab-bab lambat ni terasa kau kena sound sebab lambat, ngade-ngade kau babi.

Tapi kalau kau marah-marah sound orang tu sebab kau lambat, kau bukan dewasa, kau pun babi.

Tapi kalau kau takde ape-ape nak buat yakni tarik selimut dalam kamar kau gunakan alasan sindrom Clinomania, takpun alasan nyctophilia. Ok pastikan kau tak bertanggungjawab kat sesiapa yakni maybe keluargamu. Kalau kau menjadi tempat kebergantungan dan guna alasan tadi yakni sindrom Clinomania dan nyctophilia, itu tidak realistik, kau babi.

Kalau kau fikir tidur itu penting untuk rehat, kau bukan dewasa. Kau babi. Sebab orang dewasa takkan layan perasaan sendiri. Unless they dont give a fuck. So, they ignore it untill who people torturing them mentally fucked.

Sekian coretan untuk si pemalas loser yang suka tidur walaupun dah kawen dan ade anak.

Dey sedap la aku cakap aku bujang. Bujang tak bermakne aku selalu ade zon free time la bullshit. Dey, ko ingat aku tak pernah hadap tayar pancit kat highway, bateri kereta mati. Radiator bocor sampai stuck kat Kinrara satu malam sampai tak boleh balik kelas. Dey, kau ingat aku tak pernah jadi super busy? Sampai lelah tidur pun tak cukup. Dey, aku tahu la ape aku buat la sial and this is how realistically hokay i cogitate and create my own disciplinary. No doubt. No hesitate. Blah. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Komen beb